De afvoer van de tunnelboor

Bij de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs werd besloten het spoor onder het Groene Hart door te laten lopen. Daarvoor moest een ruim zeven kilometer lange tunnel worden aangelegd tussen Hoogmade/Leiderdorp en de buurschap Westeinde in Hazerswoude. De  tunnel loopt dus voor een groot deel onder het grondgebied van Hazerswoude.

Er werd gekozen voor een geboorde tunnel. Dit betekent dat een buis geboord moest worden van ongeveer zeven kilometer lang en met een diameter van 15 meter. In de buis kwam een betonnen tussenmuur die de beide sporen van elkaar scheidt.

Er was geen boor beschikbaar die zo’n brede buis kon boren. Dus werd een nieuwe tunnelboor ontworpen. Die was 120 meter lang en woog 3,3 miljoen kilo. In juli 2001 werd de boor in losse onderdelen aangevoerd in Hoogmade. Dat gebeurde met varende pontons.

Een onderdeel van de tunnelboor komt aan in Hoogmade. Foto: Hayo Bethlehem.

De onderdelen van de boor werden over de weg naar het beginpunt van de tunnel gebracht. Dat was vlak naast de A4 in Leiderdorp. In een 30 meter diepe schacht werd hij in elkaar gezet. Daarna kon het boren beginnen. Dat gebeurde in november 2001. De boor werd officieel gedoopt en kreeg de naam Aurora. Dat is de naam van de Romeinse godin voor de dageraad.

Het boren verliep voorspoedig. De schatting van de bouwers was dat de boor zo’n 9 meter per dag zou kunnen afleggen. Maar het ging veel sneller. De tunnelboor deed 16 meter (gemiddeld) per dag.  Eind januari 2004 voltooide Aurora haar ondergrondse reis en zag hij weer het daglicht bij het Westeinde in Hazerswoude-Dorp.

Foto 2

De kop van de tunnelboor. Foto: Hayo Bethlehem.

Na het voltooien van de tunnel moest de tunnelboor weer worden afgevoerd. Dat was nog een heel karwei. De boor werd weer uit elkaar gehaald en de onderdelen werden over de weg naar de loswal in Hazerswoude-Rijndijk gebracht. Daar werden ze op pontons gehesen en over het water afgevoerd. Dat gebeurde in het weekend van 17 en 18 april 2004. Alle wegen in het gebied werden afgesloten voor het verkeer. Onderstaande video geeft een impressie van de nachtelijke werkzaamheden.